יום שלישי, 27 ביולי 2010

הJ50ג ה6J76'X'

לא, זו אינה טעות כתיב, כן, לקח לי זמן רב להצליח לכתוב אותה ומקווה שבאופן הנכון, ואתם הצלחתם?
תעזרו במילון הנמצא בקישור הבא:
הסלנג האינטרטי - ויקיפדיה
נכון! - הסלנג האינטרנטי
הסרטון הבא ממחיש את הכוונה -
ערה/דניאל סלומון ורני אלטר, מתוך מצב האומה, ערוץ 2
קצת הבהרות מתוך השיר:
ערה? - קיצור מוכר בעת שליחת sms, נועד למנוע את השיחות טלפון בהן היינו מעירים אחד את השני, והצד המתעורר היה מסתיר את קולו הישנוני ואת המבוכה כי רק התעורר באומרו "לא ישנתי בכלל סתם רואה טלביזיה?"
יחס, רגע, נייס - קיצורים, קיצורים, קיצורים
מה ניש? = מה נישמע?
חחחחחחחחחחחח - סימן לצחוק
Daniel is in relationships / it's complicated - שפת הפייסבוק, כאשר אתה מגדיר את מצבך הזוגי
poke - מתוך פייסבוק - לנעוץ אצבע, מאפשר למשתמש בפייסבוק לזכות בתשומת לבו של משתמש אחר.
like - מתוך פייסבוק - אהבתי
סמיילי בוכה/סמיילי קורץ/סמיילי צוחק - מי מאיתנו לא משתמש בהם בצ'אטים בסמסים ובכלל...
תפסיקי לסנן, הייתי על רטט - אין סוף לתירוצים...
והרשימה עוד ארוכה...
מי מאתנו לא נתקל בשפה החדשה של בני הנוער (ולא רק) - שפת האינטרנט, שפת הקיצורים, שפה בה לא פעם בני הנוער אינם מובנים לנו המבוגרים במה שהם אומרים או כותבים, אך ביניהם הדברים כבר ברורים!
כמחנכת, נתקלתי לא פעם בשגיאות כתיב של תלמידי, הנובעים מתרבות קיצורים זו, והשאלה המטרידה אותי האם שפת האינטרנט תגלוש לשפה העברית ותהווה שפה חדשה, וכיצד אנו המבוגרים נתמודד עם שפה זו?
הבלוגר עידו קינן טוען כי חלק גדול מה"מילים" התפתחו מהצורך לקצר את הדיבור כדי להתאים אותו לטכנולוגיה. הטוויטר למשל מגביל את האמירה ל-140 תווים, sms כאשר אתה נדרש להעביר מסר קצר. קינן מוסיף כי השיח תרבות השיח המוקלד הביאה לצרוך בפיתוח אמצעים בהם ניתן יהיה להעביר רגשות והבעות פנים, כמו הסמיילים למיניהם (מתוך עיתון מעריב nrg: הסלנג האינטרנטי תופס תאוצה).
זהו המקום לציין כי אני מודאגת! מודאגת משפתם של בני נוער, מאוצר המילים הדל המשפיע על התפתחות החשיבה על הבעת רגשות ועל התפתחות הדיבור ותרבות השיחה.
אני רואה קשר ישיר בין יכולת ביטוי לבין מידת האלימות, אשר תופסת תאוצה רבה בקרב בני הנוער. לא פעם אלימות מתפתחת בין בני הנוער אשר לא הבינו אחד את הכוונה מאחורי דברי השני. והלא זה אינו מפליא, בתרבות הקיצורים קשה להבין או ניתן לפרש באופן שגוי מה רצה להגיד הצד השני.
נכון, גם אני כמשתמשת באמצעים דיגטליים שונים, נוטה להשתמש בקיצורים שונים, אך שפה זו שמורה אצלי רק למחשב ואינה שגורה בפי בדיבור ובשיח היומי.
אני מאמינה כי האחריות מוטלת עלינו המבוגרים, אחריות בשמירה על השפה, בפיתוח תרבות שיח נכונה, בהרחבת אוצר המילים, בעידוד הבעת רגשות ובדאגה כי בני הנוער יפתרו בעיות ביניהם באמצעות שיחה.
תרבות הסלנג האינטרנטי הינו נושא מרתק לדעתי אשר אנו המבוגרים חייבים להבינו, אך ההבנה נועדה לעזור לבני הנוער להגיע למחוזות נכונים ולהביע את עצמם בדרכים הנכונות.

5 תגובות:

  1. היי עפרה,
    אני מסכימה איתך בהחלט שהרדידות בשפה העברית אכן הולכת ומעמיקה. הלוואי באמת ואנו דור המחנכים במיוחד אלו העוסקים בשילוב הטכנולוגיות נדע לנווט ולווסת בין השפה הדבורה ושימורה ובין הסלנג האינטרנטי שכבר התפתח להפליא (אגב יש כבר כמה אתרים מדהימים המהווים מדריכים לשפה זו).
    מעניין שבדבר דאגה זו כבר דברו לפני מס' שנים טובות.
    אני מצרפת לך כתבה של רויטל בדבר הסלנג האינטרנטי ואת תגובתו של טל לנדון זה.
    מעניין לקריאה!
    תודה,
    אריאל

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3089102,00.html

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3099279,00.html

    השבמחק
  2. הי עפרה,
    יופי של פוסט!
    נעים וכייף לקריאה :)
    אני אכן רואה את תפקידנו כמשמרי השפה ואלה העומדים בפרץ הרדידות. ולא בכדי, שנת תשע"א תתמקד בשפה העברית...
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  3. היי עפרה
    נהנתי מאוד לראות את הפוסט שלך , הצחיק אותי מאוד
    כבר העברתי אותו ללינק אצלי בפייס כי הוא ממש ממש נייס...
    אני חושבת שכמורה זה אולי בעיתי שפת הילדים לעומת העיברית התיקנית, אבל תחשבי כמה תלמיד יופתע אם בבוקר תשאלי אותו : "מה ניש?"
    או כמה הוא יופתע שהעונש שלו על מעשה לא יפה יהיה לתרגם 20 ערכים מהסלנג האינטרנטי למילים בעיברית תיקנית ...
    אחלה רעיון לשעורי בית :-)
    נטלי אורי סטודנטית לתואר שני בניהול מערכות חינוך
    (ביקור בבלוג כמטלה בקורס)

    השבמחק
  4. היי עפרה,
    יש לי וידוי קטן... בתחילה נכנסתי לבלוג שלך כי ראיתי שאת מורה לחינוך מיחוד, מאחר וגם אני בתחום זה היה הטריגר לקרוא את הפוסטץ אבל... אחרי צפייה בשיר המצחיק ומעורר ההזדהות בהחלט נשארתי בגלל התוכן שכתוב בצורה נעימה ומעלה שאלה חשובה לדיון בעיקר באוכלוסיית החינוך המיוחד, שעולם אוצר המילים שלהם מאוד דל גם בלי של מיני קיצורים למינהם יגרמו להם להפסיק להתאמץ.
    לייק!
    מיכל מלמד בסאלי
    סטודנטית לתואר שני בניהול מערכות מידע
    (ביקור ותגובה לבלוג במסגרת מטלה בקורס)

    השבמחק
  5. תיקון טעות, ניהול מערכות חינוך..

    השבמחק