יום שלישי, 20 ביולי 2010

ויקי למתחילים...

בשבועות האחרונים במסגרת הסמסטר השלישי בלימודים אני נחשפת לכלי לימודי נוסף, המיועד לעבודה לימודית שיתופית -
הויקי!!! או בשמו הלועזי wiki!!!
אך ההכרות הראשונית שלי עם הויקי התחילה עוד לפני -
ראשית, עד לתחילת השנה הזו, הכרות כמו של כמעט כל אחד מאיתנו עם ה"וקיפדיה", המהווה תוצר סופי של שימוש בכלי זה. התנסותי בויקפדיה שינתה פנים במהלך שנה זו, כאשר נחשפתי למגוון הרחב הקיים באינציקלופדיה זו ובאפשרות לשימוש בה כמקור ביבליוגרפי אצל חלק מן המרצים במכללה.
שנית, במהלך הסמסטר השני, כאשר נדרשתי (יחד עם שותפתי נעמי פורת) לבנות יחידת לימוד בנושא כלשהו, החלטנו לקפוץ למים ולהתמודד עם בניית משימה בויקי. יצרנו פלטפורמה ללימוד נושא "חגים ואירועים" בסביבת העבודה ויקי. ההתמודדות הייתה לא פשוטה וכבר אז החלו ניצנים ראשונים של תסכול וקשיים.
מצורף קישור לעבודתנו (חשוב להדגיש כי זוהי פלטפורמה ראשונית בלבד) -

חגים ואירועים במדינת ישראל
שלישית, השלב בו אני נמצאת כיום. במסגרת לימודי הקורס, "שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה - הבטים בינלאומיים", אנו נדרשים מדי שבוע לעבוד במגוון מטלות הכוללות עבודה בויקי. המטלה הראשונה שניתנה הייתה לסכם מאמר באופן שיתופי עם עוד חמישה עמיתים לקורס. המטלה השניה, לעבור בין קבוצות אחרות ולתת חוות דעת על עבודתם, המטלה השלישית לתקן את הסיכום שביצענו על פי הערות, אך הפעם לערוך דברים שחבר קבוצה אחר כתב על המאמר והכל ב-ו-י-ק-י.
לא מעט תיסכולים וקשיים עלו בעת העבודה על המטלות, וכשאני מנסה לנתח מדוע? אני נוטה למיין את הקשיים בין שני מאפיינים עיקריים - קשיים הנובעים מעבודה שיתופית וקשיים טכניים.
הקשיים השיתופיים באו לידי ביטוי בקושי בתיאום בין חברי הקבוצה, קושי בחלוקת העבודה, אי עמידה בזמנים של כל חברי הקבוצה, אפשרויות מחיקה אחד של דברי השני ועוד.
הקשיים הטכניים נבעו בעיקר מאופיו של ממשק הויקי, כגון, אפשרויות העריכה שאינן תמיד כה ידידותיות, ועבודה במקביל שאינה אפשרית עם חבר קבוצה אחר כבר עובד.
לגבי הקשיים השיתופיים, אשר העלו לא מעט תיסכולים בקרב חברי הקבוצה, אני מאמינה כי קשיים אלו נובעים, בין היתר, מהמקום בו הפכנו ללומדים אינדיבידואליים, למדנו להסתמך רק על עצמנו ולעבוד באופן עצמאי ואיננו רגילים לסוג עבודה שיתופי שכזה (ועוד טכנולוגי...) לכן כה קשה לנו להתרגל לעבודה השיתופית הכוללת מגוון חדש של מטלות עבורנו, המהווה שיעור חשוב לחיים במיומנויות למידה ועבודה שיתופית. הלא לפני שנתרגל עבודה זו על תלמידנו רצוי שאנו נבין את יתרונותיה של העבודה השיתופית על עצמנו.
ולגבי הקשיים הטכניים, אשר אינם פחות מתסכלים, אך אם רגע נחשוב עליהם לעומק, נבין כי הם בעצם משניים כאן בכל העבודה והלמידה.
ולצד כל ההבנות, יש להתייחס למרכיב נוסף חשוב, זמן החשיפה והעבודה עם הכלי. עלינו לתת את הזמן לכלי החדש ולהתנסות בו לפני שנחרוץ גורלות באופן גורף ואחיד, ולא להיסחף אחר תחושותינו רק ממבט ראשון...

תגובה 1:

  1. עופרה חביבה,
    היטבת לתאר את תחושותייך באשר לכלי הויקי, אם לומר את האמת גם אני התנסיתי בתחושות דומות.
    מטרת הויקי הינה, לעודד למידה שיתופית מקווננת בין הסטודנטים.
    נראה לי, שלאחר התמודדות והתנסות עם הכלי - אנו אכן בשלות יותר .
    לדעתי, יישמנו תהליכים של למידה, שיתופיות ואינטראקציה בין המשתתפים.
    והמיוחד ביותר הוא שעין זר אשר תקרא מסמך שיתופי זה-תטעה לחשוב, שאדם אחד ניסח אותו. ולא תחוש שלמעשה, למסמך זה היו שותפים נוספים .

    השבמחק