יום שני, 5 ביולי 2010

כנס מיט"ל השמיני

ביום רביעי האחרון (30.6.2010), השתתפתי בכנס מיט"ל - מרכז ידע טכנולוגיות למידה.

כאשר סיכמתי לעצמי את היום, הרגשתי כי במהלך היום נחשפתי למגוון רחב של דעות, הרצאות, תחומים, אנשי מקצוע, אנשי חינוך, ועוד והרגשתי סיפוק רב על כך.

מהמגוון הרחב שאליו נחשפתי באותו יום, ברצוני להתייחס להרצאה אחת, שכבר כאשר ראיתי את תוכנית הכנס ידעתי כי שם מקומי - למה לי בלוג? מאת אסתי דורון.

ולמה? במהלך הסמסטר האחרון בעקבות מטלת הבלוג שניתנה לנו במסגרת לימודי התואר השני, מוצאת אני את עצמי עסוקה רבות בשאלה זו - למה לי בלוג? ובשאלות רבות המתלוות אליה, כגון: מה מידת החשיפה בבלוג? מה עליי לכתוב בבלוג? ומה לא? כיצד והאם הבלוג יכול לשרת אותי בלמידה האישית שלי? ומה והאם תהה תרומתו של הבלוג בהוראת התלמידים עמם אני עובדת? ועוד.

ככל שנכנסתי לכתיבה ותפעול הבלוג, חלק מהשאלות קיבלו תשובה חלקית, אך אני בעיקר מרגישה כי תשובה מעמיקה ומשמעותית אוכל לתת כאשר תסתיים המטלה, בסוף התואר, אז תהיה לי פרספקטיבה מספיק טובה ומעמיקה על מנת לענות על שאלות אלו.

בהתייחס להרצאתה של דורון ברצוני לדון במספר היבטים שהיא העלתה תוך התייחסות אישית שלי בהתאם:

דורון: "ההתמדה בכתיבה הובילה להתפתחות בכתיבה. בתחילה עיקר הכתיבה הייתה רפלקטיבית ותארה חוויות אישיות שלי כמדריכה. בהמשך התחלתי לקרוא מאמרים מקצועיים... לתרגם אותם, לסכם אותם, ולפרסם אותם בבלוג..." - אני חשה כי במהלך הסמסטר חלה התקדמות בכתיבה שלי בבלוג, הכל התחיל בפוסט הראשון, המבולבל, אשר העלה תהיות רבות על מה אכתוב כל שבוע, ומה בעצם תתרום לי מטלה זו. ככל שעברו הימים, הפוסטים זרמו ונכתבו, הנושאים נמצאו ללא כל בעיה, הכתיבה השתפרה ואני מאמינה כי עוד תשתפר. בנוסף בחיפוש אחר נושאי כתיבה התחלתי להיחשף למגוון חומרים ברשת, התוודעתי לאתרי מידע שונים וחדשים עבורי בתחום הטכנולוגיה, ואכן אני חשה כפי שדורון מציינת כי תפעול הבלוג מחייבת אותי להחשפות לחומרים עדכניים חדשניים ומגוונים בתחום.

דורון מציינת במאמרה כי הבלוג שלה ממוקד רק במאמרונים הקשורים לתהליכי הטמעה והשילוב של מחשבים ניידים אישיים בבתי הספר בהם היא מדריכה. היום לאחר התנסות של כחצי שנה בתפעול הבלוג, אני יודעת כי מיקוד כזה הינו הכרחי ונכון. חשוב להגדיר את מטרתו של הבלוג ואת התחומים שבו יעסוק על מנת לתת לו רושם מקצועי, ושיהיה משמעותי עבור קוראיו.

אחד מיתרונות הבלוג שמציינת דורון הינו האינטראקטיביות המתאפשרת באמצעות כתיבת תגובות בבלוג, ההופכת את הבלוג מכלי אישי לכלי שיתופי. בלוג בהגדרתו הראשונית מוגדר כ"יומן אישי ברשת". כיצד יומן אישי וכלי שיתופי מתחברים יחדיו? הדבר נובע מהגדרת מטרת הבלוג ותפעולו בהתאם. בלוג זה, במסגרת לימודי התואר השני, הינו בלוג מקצועי אשר מאפשר במה לפרסום דבריי. אני חשה כי אני נמצאת כיום בתוך תהליך של הבנה, כי בלוג זה אינו כלי אישי שלי בלבד אלא כלי שיתופי למחשבותיי, הבנותיי, הגיגיי, וכדו'. בהתאם להבנה זו, אוכל להתמקד בתשובה לשאלה על מה לכתוב ומה לא. במסגרת הבנה זו, ממליצה דורון להגיב לכל אחד המגיב בבלוג שלה ובכך להפיק את המירב מיתרונות השיתופיות בכלי זה.

פיתוח יכולת תיוג בבלוג - דורון מציינת כי גילתה בשלב מסויים כי יש לה אינספור מילות תיוג דבר המקשה על יכולת החיפוש בבלוג ובעצם מאבד ממטרת כלי זה ולכן החליטה על מאגר מילות מפתח ומקפידה להשתמש בהן. אני מסכימה מאוד עם דורון בנושא זה, תחום התיוג התפתח רבות בשנים האחרונות ומהווה מוקד מפתח לחיפוש ולמיקוד, ובבעייתות זו נתקלתי כבר במספר כלים בהם נדרשתי לערוך תיוג. לקחתי לי לתשומת ליבי הערה זו של דורון ומקווה ליישמה בפועל.

לסיכום, דורון מפעילה את הבלוג שלה כבר שלוש שנים, לעומתה אני מרגישה כי אני רק בתחילת הדרך ודרכי עוד ארוכה על מנת להגיע למסקנות והבנות לגבי הכתיבה האישית שלי בבלוג ותפעול כלי זה, אך כבר היום אני יכולה להגיד כי אני חשה בהתפתחות המקצועית שחלה בעקבות הכתיבה והעבודה בבלוג.

קישורים לפוסט זה:
הבלוג של אסתי דורון
המאמר שהתפרסם בחוברת כנס מיט"ל -
למה לי בלוג?

14 תגובות:

  1. עפרה,
    כפי שכבר ציינת, שתינו בחרנו להתמקד בפוסט שאחרי כנס מיט"ל, דווקא בהרצאתה של אסתי דורון בנושא הבלוג. זהו אכן נושא שמאד מעסיק אותנו ביחד וכל אחת לחוד, בעיקר, הרצון והצורך להפנים "מהו הבלוג" וכיצד לשמור על הגבול הדק בין אישי למקצועי, שכן פעמים רבות נדמה לנו כי האישי והמקצועי מתחברים לאחד, ועלינו להחליט באופן מודע, אם לחצות את הגבול ולהוסיף לבלוג המקצועי גם פן אישי או לאו. כפי שציינת, בהרצאתה של אסתי דורון היתה התייחסות רבה להבדל בין האישי למקצועי, התייחסות אשר לדעתי חידדה את ההבנה שלנו.

    השבמחק
  2. עפרה,
    רני מסכימה איתך על הפוסט. הנקודה שהכי התחברתי אליה היא שעל כותב הבלוג לרכז את הבלוג בנושא מסוים מאוד ולא להרחיב יותר מידי מסביב. הסיבה לכך היא שכיום יש כמות מטורפת של בלוגים בכל נושא ובכלל אינסוף מידע באינטרנט. לכן, יש לשמור על קווים של נושא הבלוג ולהתעמק באותו הנושא.

    השבמחק
  3. אבו סנינה שירין –טכנולוגית מידע
    הי עפרה
    אני מסכימה אתך כך שבבלוג צריך להתמקד בנושא מסוים ולשמור על גבול הדוק בין אישי למקצועי, ולשמור על הקווים של הנושא .

    השבמחק
  4. סיוון ביטון-טכנולוגיית מידע
    שלום עפרה, אני מסכימה איתך שיש חשש גדול בנוגע לחשיפת הבלוג ברשת וזה נושא מאוד מעניין. חשוב להסיק תובנות ויש להתמקד בנושא מסוים שיעניין את הקהל הרחב.

    השבמחק
  5. עפרה שלום,
    אני כן מסכימה איתך בנוקדה מסויימת שבה ציינת שעל כותב הבלוג להתמקד בנושא מסויים ולא להרחיב ממש.
    בכבוד רב,
    דוניא - טכ' מידע

    השבמחק
  6. עפרה שלום
    מאוד אהבתי והתחברתי לכל ההגדרה שלך ללמה לי בלוג?

    פירשתי וניתחת את זה בראיה מבט שלך שהיא ללא ספק נותנת ראית מבט כוללת ושואלת את כל השאלות כשאתה חושב ללמה לי בלוג ובאותו זמן שאתה קורא את המאמר שלך זה פשוט עונה ומתחזק ועושה תחושה של רצון לכתוב בלוג:)

    בברכה,
    קורל אינגבר -חינוך לגיל הרך (לוינסקי)

    השבמחק
  7. היי עופרה,
    גרמת לי לשאול את עצמי את השאלה למה לי בלוג?, והתשובה שלי היא שזה מקום שמאפשר לכל אדם להביע את עצמו בנושאים שבוערים בו וזה גורם רק לתחושה חיובית לשתף,להביע את עצמך ולשמוע דעות של אחרים בנושאים שונים.
    נוי יצחק- חינוך לגיל הרך (לוינסקי)

    השבמחק
  8. היי עפרה,
    בתור סטודנטית כבר חמש שנים אני מסכימה איתך לחלוטין, כאשר כותבים כל הזמן רפלקציות, מבקרים את עצמך לטוב ולרע, בוחנים שוב סיטואציות וכו' רמת הכתיבה עולה ויותר קל לכתוב מפעם לפעם.
    כשמתרגלים לזה באמת אפשר לראות את ההתקדמות.
    בנוסף, אנשים נוספים נחשפים לבלוג וגם הם לומדים מההצלחות והטעויות שלך, אז יש כאן גם למידת עמיתים אחד מהשני.
    לואיזה פורמן לוינסקי

    השבמחק
  9. היי עפרה
    אני מסכימה איתך שהבלוג הוא כלי שיתופי מדהים עם חשיפה מתקדמת לידע חדשה , אני גם מסכימה שאגן צריך לדעת מה ההבדל הדק בין האישי לשיתופי.
    זה מאוד חשוב להתפתח וללמוד דברים חדשים כל הזמן, אכן הצלחת לעלות אצלי כל מיני שאלות בנוגע לחיוניות הבלוג.

    ליאור סספורטס -חינוך מיוחד לגיל הרך(לוינסקי)

    השבמחק
  10. היי עופרה,
    אני מסכימה מאד עם דעתך לגבי הבלוג שהוא מעין יומן דיגיטלי, ושחשוב לזכור שזהו אינו אישי, אלא שבלוג הוא כלי שיתופי מעמיק ושיתופי, זהו מקור מידע נוסף וחדשני ועלינו לדעת כיצד להשתמש בו בחוכמה, לדעת על מה כן לכתוב, מהם תחומי העניין הרלוונטיים ומה הגבולות שיש להציב.
    עלינו ללמוד כיצד לייעל את הבלוג כך שיענה על כל מטרותינו : להסתכל מהצד גם כקוראים וגם ככותבים.

    שקד נחום - חינוך לגיל הרך, לוינסקי

    השבמחק
  11. היי עופרה,
    נהנתי מאוד לקרוא את הבלוג שלך.
    דרך הבלוג שלך באמת הבנתי מהו בלוג, שהוא לא באמת "יומן אישי",
    מאוד הסכמתי עם האמירה לגבי נושא הבלוג, שעדיף להתמקד בנושא ספציפי.

    השבמחק
  12. היי עופרה,
    נהניתי מאוד לקרוא את הבלוג שלך.
    גם אני תמיד חשבתי שבלוג הוא מעיין "יומן אישי" ולכן לא חשבתי שייש צורך לשלב אותו בלמידה. בעת אני מבינה כי בלוג הינו כלי שיתופי שלאו דווקא חושף בפני קוראיו עניינים אישיים אלא, יכול לעסוק בכל תחום, זה מקור לידע ולשיתופיות.
    תודה לך,
    לירון כאשי

    השבמחק
  13. עפרה שלום,
    כתיבתך נעמה לי מאוד. אכן התעסקת כאן בשאלה מעניינת עבורי סטודנטית לחינוך אשר הגיעה מהחינוך ה"ישן" ונכנסת כעת לתוך עידן חדש וטכנולוגי.
    אכן יתרונות רבות לבלוג, אך יחד עם זאת גם חסרונות כמו לכל דבר בחיים.
    אני מאמינה, שבלוג יכול לשמש עזר לפיתוח דרך הביטוי שלנו, השפה, דעות וחשיבה של התלמיד והמורה.
    ויחד עם זאת, כמו שכבר אמרתי לפתוח דלת לחסרונות. הרי הבלוג שיתופי וחשוף לכולם, וניקח דוגמא בה תלמיד מתבטא בצורה שגויה, או אולי אפילו חבורת תלמידים מחליטה לקחת תלמיד אחד כ"שעיר לעזאזל" ולרדת עליו ולפגוע בו בתוך התגובות השיתופיות הקיימות לעיני כולם. (הרי אין לנו באמת דרך לבקר על זה).
    אז נכון, יש יתרונות רבים, שתורמים להתפתחות התלמיד, מוסיפים עניין לחוויות הלמידה, אך אני בטוחה שיש עוד דרך רבה ללמוד כיצד לעבוד עם כלי זה, ולבחון לאיזה קבוצות גיל או שכבות באוכלוסיה יכול לשמש בלוג כעזר למידה עבור התלמיד והמורה.
    ללא ספק פתחת אצלי נקודות חשיבה והסתכלות חדשות, ועל כך תודה רבה.
    בברכת שבת שלום ומבורך(:
    לביא רעות, מכללת לוינסקי לחינוך.

    השבמחק
  14. שירלי רויטמן1 ביוני 2019 בשעה 21:59

    היי עפרה,
    מאוד התחברתי לדברייך בהקשר של הכתיבה שבהתחלה אנו משקיעים בה מחשבה רבה והיא מאוד טכנית, אך עם הזמן היא הופכת קלה וזורמת יותר. כך גם אני מרגישה בכתיבתי אשר השתפרה והשתדרגה במהלך התואר.
    בנוסף לכך, רעיון לקיחת בלוג שהינו אישי לשיתופיות ולשימוש בלמידה והוראה מאוד מסקרן בעיני ואני אאמץ אותו בשמחה.
    תודה רבה,
    שירלי רויטמן, מכללת לוינסקי

    השבמחק