יום שלישי, 22 ביוני 2010

ספרים רבותיי ספרים...

ביום רביעי האחרון, לא התחלתי יחד עם שאר חברי למגמה את הסמסטר השלישי (מה שמאוד לא אופייני לי...), ניצלתי את ההזדמנות וירדתי יחד עם בעלי לחופשה באילת!
וכיצד אילת קשורה לבלוג זה ולכותרתו? קראו בפוסט זה...

בתחילת החודש הופץ 'עברית' - קורא הספרים האלקטרוני הראשון בישראל.
זוהי לא מקריות ש'עברית' הופץ דווקא בחודש בו נערך שבוע הספר העברי (המתמשך לאורך חודש שלם), שבו רבים מאיתנו עטים על חנויות ודוכני הספרים במטרה לרכוש ספרים במבצעים.
כקוראת מושבעת, אשר בעקבות לימודי התואר השני, ירדתי השנה בהספקי הקריאה, ניצלתי את הזדמנות החופשה לרכישת ספרים חדשים לכוננית הספרים בביתי ולהשלמת פערים בתחום הקריאה (יש לציין כי הספקיי ירדו משמעותית בעקבות חוסר האימון בקריאה).
כשבועיים לפני הנסיעה לאילת, התפרסמו כתבות רבות בערוצים השונים על קורא הספרים האלקטרוני והמהפכה בתרבות הקריאה בישראל הצפויה בעקבותיו. הסרטון הבא הינו סרטון תדמית ל'עברית' שמשיקה אותו חברת ניופאן בארץ.


מה נתונים מתוך הסרטון, עברית יכול להכיל 2000 ספרים שונים, משקלו 240 גרם, עוביו 8.8 מילמטר, והוא בעל מסך מגע בגודל 6 אינץ.
יתרונותיו (על פי המשווקים): ניתן לקרוא בו בחדות ובבהירות, בכל מקום - בבית, בנסיעה ואף בחוף הים, ניתן לכתוב הערות ולחפש מילים בטקסט הספר ולסמן בסימניה, לעברית רמקול מובנה וחיבור לאוזניות.
רכישת הספרים נעשית באמצעות אתר החברה המבטיחה כי תוך פחות מ -60 שניות הספר החדש אצלנו!
כחובבת גאדג'טים (אשר בד"כ אינם מתאפשרים בהישג ידי) ומרבה בקריאה, הרגשתי צורך להקדיש פוסט זה ל'עברית', ואף לגלות כי קיימת בי עדיין הסתייגות ורתיעה מן המהפכה.
אני חוזרת לאותה חופשה באילת, בה קראתי את הספר "קציצות" של אילן הייטנר (שאינו ספר בישול) בהנאה רבה. הנאה מהדפדוף בדפים, הנאה מריח הספר החדש בידי, הנאה מהביטחון בנשיאת הספר עמי לכל מקום - לים ולבריכה מבלי לגלות דאגה רבה, הנאה המלווה אותי בכל פעם מחדש. היום אני מתקשה עדיין לראות כיצד 'עברית' מספק עבורי את אותה הנאה המלווה לקריאה. אך יש גם מגבלות בקריאת ספר והעיקרי בהם בד"כ סובב סביב המשקל של הספר וחוסר הנוחות הכרוכה בהחזקתו, האם קורא הספרים הדיגטלי יפתור בעיה זו ונוספות, שיגרמו לנו בעתיד להבין את יתרונותיו!
ולסיום, פוסט זה לא פתר וגם לא התיימר לפתור את דילמת מהפכת הקריאה אצלי, ושאלות רבות נותרו עדיין פתוחות - האם זהו גילי שגורם לי להסתייג? האם זהו ההרגל והקושי בקבלת שינויים? האם ה'עברית' יתן מענה לחסרונותיו של הספר? כיצד תראה חוויית הקריאה שלי בעוד 20 שנה? בטוחה אני כי תהה שונה ומיוחדת ומקווה כי תאפשר לי להתאהב מחדש בחוויית הקריאה ולהמשיך ולקרוא ספרים!!!
לקריאה נוספת על קורא הספרים האלקטרוני כנסו לקישור הבא -
http://www.ynet.co.il/Ext/Comp/ArticleLayout/CdaArticlePrintPreview/1,2506,L-3896547,00.html


2 תגובות:

  1. שאלות קשות. הם מעסיקים את כל מי שקורא ומתעניין בספרים.
    אבל, באופן מפתיע, הקמתי פרויקט למכירת ספרים יד שניה בבתי קפה על מנת לאפשר תעסוקה שיקומית לאנשים עם נכות נפשית (נקרא:סיפור חוזר) ואנשים קונים יותר ויותר ספרים כל חודש. אז כל הדיבורים על מהפכה טכנולוגית ושינוי צריכה הוא הבל הבלים :-)

    השבמחק
  2. הי עפרה,
    מקריאת הפוסט כולל הסרטון, יש בי תחושה עמוקה שאכן, כפי שציינת, הגיל, ועצם העובדה שאנו לא ילידי אינטרנט יקשה עלינו לקבל את הקוראים הדיגיטלים השונים, קינדל, עברית וכו' כתחליף מובן מאליו לספרי הכריכה. לדעתי עבור הדור הצעיר, דור הילדים, הקוראים האלקטרונים מהווים חלק בלתי נפרד מחייהם כמו האייפוד, הmp, הDVD, המחשב וכו'... וכשם שאנו לא מבינים כיצד בעבר כתבו עם נוצה... הם לא יבינו כיצד בעבר קראנו מדפים... :)
    כייף לנו ואשרי לנו להיות בדיוק באמצע המהפכה ולראות אותה מתרחשת מול עינינו...
    ממני
    נעמי

    השבמחק