יום שני, 15 בנובמבר 2010

האם פייסבוק מזיק לתלמידים?

בתקופה האחרונה כתבות רבות מתפרסמות בנושא הפייסבוק ותועלתו, אנו עדים ליתרונותיו אך גם לחסרונותיו ולקשיים שונים שהשימוש בו מעלה. בבית הספר בו אני מלמדת אסורה כניסת התלמידים לפייסבוק בשעות בית הספר ואני תוהה האם זו החלטה נכונה?

השבוע התפרסמה ב- YNET כתבה -
מה מזיק יותר לילדים: פייסבוק או טלוויזיה? / גל מור
הנחת היסוד של הכתבה היא כי הדור שלנו גדל על האמירה כי טלוויזיה תעשה לנו חור במוח, הדור של היום גדל על האמירה כי פייסבוק יעשה להם חור במוח.
בכתבה מוצגים מספר מחקרים, הקובעים כי ילדים שבילו שעתיים ויותר ביום או בצפייה בטלוויזיה או במשחק מחשב גילו קשיים פסיכולוגיים. המחקרים אינם עושים הבחנה בין טלווזייה למחשב הם קובעים כי ילדים הנמצאים מול מסך, טלוויזיה או מחשב, הישגיהם הלימודים מתדרדרים.
הכתבה מציגה היבט נוסף הקיים היום אצל הדור הצעיר והוא התמודדות עם ריבוי משימות (מולטיטסקינג), מחקרים מראים כי התמודדות עם מספר משימות בו זמנית מהווה חסרון כשילדים אלו באים ללמוד בכיתה, הם מוסחים במהירות ומתקשים להתרכז בלמידה.
בסוף הכתבה עוסק מור בפגיעה המשפחתית בעקבות התקדמות הטכנולוגיה. הנוער של היום המוצף מכשירים דיגיטליים שונים ועסוק בו, דבר הבא על חשבון חוויות משפחתיות משותפות.

קשה להתחרות היום באמצעים הדיגטליים החדשניים, וגם לא נכון יהיה להתחרות בהם. אולי כאן מקומו של המשפט -"אם אתה לא יכול לנצח אותם תצטרף אליהם" - וזהו המקום בו אנו יכולים להגיע אל הנוער הצעיר גם בפן המשפחתי בהבנה של הכלים החדשניים, ויצירת איזון ושיווי משקל בין חוויות משפחתיות לבין שימוש במדיה דיגטלית כזו או אחרת.
וגם בלמידה, באמצעות שילוב הקידמה הטכנולוגית במערכת החינוך בצורה שקולה ומאוזנת.
בסמסטר הראשון חקרתי (יחד עם נעמי פורת) את נושא שילוב רשתות חברתיות בלמידת תחום תוכן והגענו למספר תובנות -
ראשית, הרשתות החברתיות מאפשרות בניית קהילה לומדת ומתפתחת, היוצרת את הידע בעצמה.
שנית, על מנת שמערכת החינוך תמשיך להיות משמעותית לתלמידיה, עליה להטמיע בפדגוגיה את הטכנולוגיות וביניהן הרשתות החברתיות.
שלישית, הלמידה באמצעות רשתות חברתיות מחייבת שילוב המורה כמתווך ויוצר הפעילויות ומהווה אחד מעמודי התווך של רשת חברתית לימודית זו.
ולבסוף, טכנולוגיית הרשת החברתית הינה חדשה וחדשנית ועשויה לאתגר מורים ותלמידים להשתמש בה, בעת השימוש חשוב שהמורים יהיו מודעים לקשיים ולסכנות וישנו תפיסות מסורתיות בנוגע להוראה מחד ולשימושי המחשב מאידך.

תובנות אלו מהוות מבחינתי את התשובה לשאלה האם פייסבוק מזיק לתלמידים וכן להחלטה בבית ספרי לגבי איסור בדבר השימוש בפייסבוק. במקום לפתוח בחזית ומלחמה מול התלמידים שלנו שבין כה וכה נמצאים בפייסבוק שעות רבות של היום, נוכל להצטרף אליהם ולהשתמש בכלים החדשניים אלו לסגנון למידה אחר, אך בעל משמעות לא פחותה.

אכן מחכה לנו התמודדות לא פשוטה אך מאתגרת, מעניינת, וכזו שתשאיר אותנו רלבנטים בעולם התלמידים.

2 תגובות:

  1. הי עפרה,
    כמי שמלמדת איתך באותו בית ספר, אני מנסה לחשוב מי נתן את ההוראה שאסור להיכנס לפייסבוק?!? ועל סמך מה?!?!?
    אני בהחלט מסכימה עם דברייך שעלינו להצטרף ולהשתמש בטכנולוגיה חדשנית זו או אחרת, ולו בשל המטרה ללמד ולתרגל עם התלמידים שלנו שימוש נבון ונכון בכלים אלה...
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. נעמי -
    אני מאמינה כי ההוראה שאסור להיכנס לפייסבוק נובעת בבית ספרנו מהקושי הקיים אצל התלמידים בהבנת מיומנויות חברתיות. תלמידים רבים הנמצאים אצלנו בבית הספר מתקשים להבין את הקודים החברתיים, ולא פעם אנו המחנכות נתקלות בקשיים הבאים לידי ביטוי בעוצמות חזקות בבית הספר ומקורם בחוסר הבנה או הבנה לקויה.
    אני מסכימה עם דברייך כי במקום לאסור עלינו להיות שם כדי לכוון אותם לשימוש נבון ונכון בכלים - ובכך עוסק הפוסט הבא שלי - ילדי הפייסבוק.

    השבמחק