יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

ילדי הפייסבוק

"פייסבוק" מסרב לרדת מסדר היום, ובחדשות השבת האחרונה שודרה בערוץ 10 הכתבה -
"ילדי הפייסבוק", אני מזמינה אותכם להיכנס לקישור ולצפות בה.
הפוסט האחרון שכתבתי היה "האם פייסבוק מזיק לתלמידים", בעקבות הכתבה מצאתי לנכון להקדיש גם פוסט זה לנושא הכה מדובר.
מספר נתונים מתוך הכתבה בליווי התייחסותי -
יובל בן 11, ומיכל בת 9.5 הם שני אחים המוצגים בכתבה - האם שמתם לב כי שני האחים הללו הם בני פחות מגיל 13. פייסבוק אינו מאשר לילדים מתחת לגיל 13 לפתוח חשבון, אך 70% מהילדים בני 8-13 מתחזקים פורפיל פייסבוק ונמצאים בו בין שעה לשלוש שעות ואף יותר. אז איך זה קורה? הילדים לומדים כי בצורה מאוד פשוטה הם יכולים להזין שנה אחרת מהשנה בה הם נולדו, כך, דרך אגב, מתקבלת הצגת נתונים שגויה לגבי גיל הילד.

"אמא ואבא משוחררים מתפקידם, העולם האמיתי הופך להיות למעניין פחות" - אמא ואבא אינם משוחררים מתפקידם! כן הישיבה מול המחשב, הגלישה ברשת, והשימוש ברשתות החברתיות מאפשרת להורים רבים לקבל שקט תעשייתי בבית. כאן מקור הטעות, הורים חייבים להמשיך את תפקידם גם ובמיוחד כאשר הילדים נמצאים ברשת. תפקידם, להסביר, להבהיר ולפקוח עיניים על המתרחש. ילדים בגילאים הצעירים יאפשרו להורים לעשות זאת, ילדים בוגרים יותר כבר מסרבים לאשר את הוריהם כחברים בחשבון, והעסק נהיה מסובך יותר. ככל שננחיל לילדנו בגילאים הצעירים ערכי עבודה ברשת, אני מאמינה כי תהיה לכך השפעה בגילאים המבוגרים יותר.
"בגלל הפייסבוק אנחנו נפגשים הרבה פחות" - העידן הדיגטאלי, רשת האינטרנט פתחה בפניינו ובעיקר בפני ילדנו דרכי תקשורת שונים, הפגישות מתרחשות ברשת. איננו יכולים להתנגד לכך, אך עלינו לחשוף את הילדים למגוון אפשרויות תקשורת נוספות מלבד במחשב. אני חושבת כי שש שעות ביום מול פייסבוק זה מוגזם ועלינו לחשוף את הילדים לפעילויות ולחוויות נוספות הכוללות בין היתר פעילויות מחוץ לכיתה ולבית (טיולים למשל הם לא מילה גסה).
מעטים מהורים מתקרבים לרמת ההתמצאות של הילדים ברשת בכלל ובפייסבוק בפרט. להרבה מאוד הורים אין מושג מה קורה עם הילדים שלהם בפייסבוק. איגוד האינטנרנט הישראלי פתח סדנאות להיכרות עם הפייסבוק, ההורים מגיעים מתוך דאגה לילדיהם ללמוד ולהכיר את הממשק החדש. כדי להיות מעורים במה עובר על ילדינו וכדי להכיר את היתרונות והסכנות הטמונות בממשק זה, עלינו ללמוד אותו, להכיר את עולם הילדים ולהבין כמבוגרים איך לכוון את הילדים למקום בטוח ונכון בעת השימוש בכלי.
האוייבים הכי גדולים של הילדים בפייסבוק יכולים פשוט להיות החברים שלהם לכיתה - חרמות, הטרדות, הפצה של שמועות, השמצות מכוונות, פתיחת קבוצות חרם ונעצה של ילדים נגד ילדים אחרים - בהחלט איוב גדול. כמחנכת נתקלתי כבר מספר פעמים בקשיים חברתיים שנוצרים בעקבות כך. פתרון בית הספר בו אני עובדת הוא לאסור שימוש בפייסבוק בזמן בית הספר, אך מי שקבע החלטה זו אינו מבין כי האיסור בשימוש בבית הספר לא תורם כלל למניעת הבעיות להיפך לעיתים אף מגביר אותן. אנו כמורים ומחנכים חייבים ויכולים לתרום, להסביר ולהבהיר לגבי השימוש בכלי הפייסבוק - יתרונותיו וסכנותיו. אנו חייבים להיות מעורבים ולהביא את הילדים לידי מודעות בהשלכות הדברים הנכתבים ונאמרים ברשת ותוצאותיהם.

לסיכום מוצגים בכתבה מספר כללי התנהלות לגלישה בטוחה בפייסבוק?
1. הורים - למדו להשתמש בפייסבוק, פתחו חשבון, התנסו, הכירו ועזרו לילדים בעת השימוש בו.
2. הורים - שבו עם הילדים, קבעו כללים הנוגעים לאישור חברים. מי זה חבר שאני מאשר ומי לא?
3. ילדים יודעים לתפעל מערכות דיגטאליות מתקדמות אך לא תמיד מבינים את הסכנות הטמונות ברשת ואת הדרכים שהרשת מציעה להם כדי להגן על הפרטיות שלהם. בפייסבוק קיימת אפשרות של הגדרת פרטיות - הורים עזרו לילדים לקבוע את הגדרות הפרטיות.

לצד הסכנות הטמונות בפייסבוק, הכתבה מסתיימת בנימה אופטימית - פייסבוק אינו רק דברים רעים, פשוט צריך להיות ערניים למתרחש בה ולתוצאות של הדברים שנעשים בה.

אכן, פייסבוק היא המילה החמה! מבחינת הילדים - "אם אתה לא שם אתה לא קיים", אנו הורים, מחנכים, הדור המבוגר, היודע, מבין ומכיר בסכנות הטמונות בשימוש בפייסבוק חייבים להיות שם עבור ילדנו, עבור שימוש נכון ובעל תרומה משמעותית וחיובית. אנו חייבים להצטרף לילדינו בקדמה, ולהביא לעולם של הילדים את הידע ההבנה והניסיון שיש לנו כאנשים מבוגרים!

3 תגובות:

  1. הי עפרה,
    מילים כדורבנות!!!
    הנושא מאד חשוב ומהווה נושא לשיחה ודיון כמעט יומיומי בבתים בהם יש ילדים מגיל 8 ומעלה, כפי שציינת.
    ישר כח על הפוסט הממוקד!
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. שלום עפרה, שמי איריס ואני סטודנטית לתואר שני בניהול ומנהיגות באור יהודה. במסגרת קורס תקשוב ולמידה נתבקשנו להיכנס לבלוג ולהגיב. התחברתי מאוד לדברים שכתבת מאחר וביום שישי האחרון, בשיעור חינוך חברתי, ניהלתי שיחה עם תלמידי כתתי, כתה ו', לאחר שהועלו תלונות שישנם ילדים מהכתה שמעליבים, מתייגים ואפילו מחרימים ילדים אחרים באמצעות הפייסבוק. בדיון הועלו נושאים כמו מטרת הפייסבוק, שימושיו, יתרונות אבל גם חסרונות כמו החבא מאחורי מסך, מיעוט קשרים אישיים פנים מול פנים אלא דרך התכתבות, פירושים שונים למלה הכתובה לעומת הבעות פנים. ניסחנו ביחד כללים כתתיים שמחייבים את כולם. אני חושבת שתפקיד ההורים, במיוחד לילדים צעירים,כשהם בעצמם חברים בפייסבוק, להדריך, לכוון ואפילו לעקוב מידי פעם אחר ההתנהלות שלהם ברשת. אני מתכוונת להוציא חוזר להורים ובו אשתף אותם בנושאים שהועלו, בכללים שנסחנו ובחשיבות היותם מעורבים בכך.

    השבמחק
  3. איריס שלום, ראשית אני רוצה לברך אותך על שבחרת בלימודים במגמת התקשוב ולמידה, תוך הכרה בחשיבות התחום והובלתו בשנים הקרובות.
    כמחנכים ומורים איננו יכולים להתעלם היום מתופעת הפייסבוק גם אם איננו כאלו הלומדים במגמת תקשוב ולמידה. הנושא עולה בדרכים ובצורות שונות ואת בחרת להתמודד איתו בכיתה.
    הרבה שאלות עולות בהקשר ליתרונותיו וחסרונותיו של הפייסבוק ואני מוצאת את עצמי לא פעם מתמודדת עם שאלות אלו ונסחפת אחר דיונים העוסקים בנושא.
    אני מאמינה כי השנים הקרובות ידרשו מאיתנו להמשיך ולהתמודד עם התמורות והשינויים הטכנולוגיים באופנים יצירתייים ומגוונים.

    השבמחק