יום שני, 3 בינואר 2011

יישום טכנולוגיית ויקי ע"פ מודל SECTIONS

במסגרת עבודת הסיכום בקורס של דר' גילה קורץ, "הערכת טכנולגיות ידע", התבקשנו לבחור טכנולוגיה ולהעריך את מידת שילובה בארגון על פי מודל SECTIONS של בייטס ופול.
אני בחרתי בטכנולוגית הויקי ובהערכת שילובה בבית הספר בו אני עובדת בית ספר שפרירים. הבחירה בטכנולוגיה זו נבעה מתוך תחושה כי התנסותי כסטודנטית עם הטכנולוגיה לא הייתה הוגנת ויצרה בי התנגדות לטכנולוגיה שיכולה להוות תרומה רבה לתלמידים עימם אני עובדת.
תחילה ברצוני לספר על הארגון בו אני עובדת, בית ספר שפרירים -
בי"ס שפרירים הינו בי"ס לתלמידי חינוך מיוחד רב בעייתיים בגילאי 13-21, המאובחנים כבעלי אינטליגנציה גבולית ופיגור קל ותלמידים בעלי אינטליגנציה תקינה עם בעיות התנהגות, ולקויי למידה. התלמידים המגיעים לבי"ס סובלים מדימוי עצמי נמוך ושבעי תסכולים בנוגע לתדמיתם כתלמידים. עיקר הלמידה בבי"ס מכוונת להענקת חוויות הצלחה. התלמידים בביה"ס משתתפים בבניית מערכת הלימודים ומוקדשים מאמצים רבים להתאימה לשאיפותיהם תוך התחשבות בצרכיהם הכוללים. לכל תלמיד בביה"ס נבנית תל"א, המורכבת ממקצועות עיוניים בכיתה ומקצועות מעשיים בסדנאות שונות. בהיבט התיקשובי, חלו שינויים רבים בשנים האחרונות, אך עדיין קיימים פערים גדולים בין האפשרויות הטמונות במערך זה והתרומה שיכולה להיות לו לאוכלוסיית ביה"ס ובין המתרחש בשטח. מידע נוסף על בית הספר ניתן למצוא בקישור הבא:
http://shafririm.go.cet.ac.il/go/index.asp

לאחר ניתוח המודל וסעיפיו הגעתי למספר תובנות ומסקנות לגבי שלוב טכנולוגית הויקי בבית הספר:
* שילוב טכנולוגיית הויקי בביה"ס יחייב נגישות רבה יותר (מאשר הקיימת כיום) לשיעורי מחשב בביה"ס. הטכנולוגיה מאפשרת למידה מחוץ לביה"ס, אך חייבת להיות מפותחת בהתאם ליכולותיהם וכישורי התלמידים בכיתה, כך שתספק חוויות הצלחה.
* טכנולוגיית הויקי אינה יכולה להחליף מקצוע הנלמד בכיתה אך יכולה להוות תרומה רבה בתיווך, תמיכה וליווי של נושא הנלמד בכיתה.
* טכנולוגית ויקי אמינה, קלה לתחזוק ונמצאת ברשת האינטרנט. עבודת העריכה בטכנולוגיה מושתת על סרגל הכלים המוכר מתוכנות אחרות כגון האופיס, אך עדיין אינה פשוטה לשימוש וקיימים קשיים טכניים המעכבים את העבודה בה. הדבר הגורם לעיתים קרובות לתסכול ובזבוז זמן במקום על התוכן והלמידה. קשיי התלמידים בבית הספר מחייבים השקעה ומחשבה בתכנון ובניית החומרים, הפעלת יצירתיות, ומתן מענה לשונות בסגנונות הלמידה של התלמידים בכיתה ומניעת תסכולים ואכזבות בקרב התלמידים.
* עלות הטכנולוגיה נעה בין אתרי ויקי פתוחים למשתמש ללא צורך בתשלום מוקדם ועד אתרי ויקי המפותחים ומתוחזקים על ידי מומחים ודורשים עלות כספית. האתרים נדרש תשלום נותנים לעיתים מענה לקשיים הטכניים המעכבים את הלמידה. בית הספר יצטרך להחליט באיזה אתר ויקי הוא בוחר לעבוד בהתאם לעלות הכספית שיהיה מוכן להשקיע.
* העבודה בויקי מעודדת שיתופיות ואינטראקטיביות, דבר התואם את הנחות היסוד של ביה"ס המעוניין לספק לתלמידים חוויות חדשות בתחום המיומנות החברתית, ובכך יתרונה. * שילוב הטכנולוגיה יחייב הכשרת המורים בביה"ס ומעורבותם בפיתוח תכנים אשר ילוו את הלימוד בכיתה.
* לצד הקשיים אשר עדיין קיימים בעת העבודה והעריכה בטכנולוגיה, קיימת בטכנולוגיית הויקי חוויית עבודה שונה ומגוונת, בעלת אפקטיביות רבה ללמידה ולהרחבתה, אשר יכולה להוות תרומה רבה להעמקה ולהבנה של התלמידים בחומר הלימוד, תוך שימוש במגוון אמצעים הנותנים מענה לשונות בסגנונות הלמידה.
אני מאמינה כי שילוב טכנולוגית הויקי הינה נכונה עבור בי"ס שפרירים, תוך הפעלת ביקורת ופתרונות יצירתיים להתמודדות עם הקושי העיקרי של עבודת העריכה בה.

לסיום, מצאתי לנכון לצרף לפוסט זה את הסרטון המוכר בנושא הויקי, הסרטון מוכיח את יעילותה של הטכנולוגיה בתמיכה וליווי של מקצוע הנלמד בכיתה, לדוגמא תכנון משותף ליציאה לטיול שנתי. העריכה והעבודה השיתופית על תוכנית הטיול תהווה תרומה רבה להיבט הלימודי, חברתי ורגשי של התלמידים בבית הספר.




מקור מודל SECTIONS:

Bates A. W., & Poole, G. (2003). Effective teaching with technology in higher education: Foundations for success. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

2 תגובות:

  1. הי עפרה,
    אני מסכימה איתך כי הויקי תורם ללמידה המשותפת ויש בו יתרונות לא מבוטלים. כמי שעובדת איתך בבי"ס שפרירים אני רואה עד כמה הויקי תואם את ה"אני מאמין" הבית ספרי. אשמח לראות בהמשך את תהליך העבודה עם הילדים "שלנו".
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. נעמי,
    אכן יהיה מענין לראות כיצד ישתלבו טכנולוגיות שונות בבית הספר שבו אנו עובדות ומה תהה תרומתן לאוכלוסיית החינוך המיוחד.
    כל זאת במידה ובית הספר יאפשר נגישות גבוהה יותר למחשבים וישנה את מדיניותו בנושא התקשוב, מעבר לשעה שבועית חלקית לחדר המחשבים.

    השבמחק