יום שני, 14 בפברואר 2011

סוף דבר...

פרק נוסף מגיע לקיצו בפוסט זה, סיום מטלת הכתיבה בבלוג.
איני יכולה לסכם פוסט זה מבלי להתייחס לפרק נוסף המתחיל בתקופה זו בחיי ובא במקביל לסיום מטלת הבלוג - תינוקת מדהימה שנולדה לי בימים אלו ושוכבת כעת לצדי בזמן שאני כותבת פוסט זה.
אחת ההמלצות שקיבלתי במהלך הכתיבה התייחסה לכך שבלוג זה הינו מראה מקצועית שלי ופתוח לכל, לכן עלי להמעיט בתיאורים האישיים ולהרבות במידע ובידע המקצועי. בתחילה התקשתי לעשות הפרדה זו, אך בהמשך הבנתי את משמעותה וחשיבותה בהקשר של מטלת ומטרת הבלוג הנוכחי.
ברשת קיימים בלוגים רבים, בנושאים שונים ומגוונים ועלינו להגדיר את מטרת הבלוג, האם הוא חשיפה אישית בנושא כלשהו, האם הוא בלוג מקצועי/לימודי או כל מטרה אחרת. בלוג זה היה בעל משמעות מקצועית ולימודית ולכן המקום לביטוי האישי היה שונה. לעתים חשתי כי חסר לי הביטוי והתייחסות האישית ואולי יש מקום לחשוב על שילוב נכון של שני הדברים?

תהליך כתיבת הבלוג החל בדיוק לפני 11 חודשים, כמעט שנה עברה מהרשומה הראשונה, בה הורגש בלבול רב, פחד, שאלות רבות התרוצצו בראש - מה? איך? כמה? למה?
ומיד לאחריו רשומת - מטרת הבלוג, שוב ניכר ממנה הרבה חששות, הרבה סימני שאלה. בחרתי לצטט את דברי מתוך פוסט זה, אשר יהוו עבורי פתיחה לסיכום מטלת הבלוג:
"אני חשה כי זהו אתגר עבורי לגלות מהי מטרת הבלוג בשילובו בלמידה האישית שלי וכן בשילובו בתהליך ההוראתי, האם? ובאיזה אופן? אני מאמינה כי תפעול הבלוג יהווה עבורי מקום בו אוכל להציג את תהליך הלמידה האישי שלי באופנים שונים, אני רואה בכך אתגר מחשבתי וביצועי ובעיקר דרך לענות על השאלות המטרידות אותי בשילוב טכנולוגיה זו בהמשך הדרך".

שילוב הבלוג בתהליך הלמידה שלי היווה עבורי אתגר, אתגר מחשבתי, יצירתי, אתגר במציאת נושא, בכל שבוע, עליו אכתוב, ארחיב ואתבטא. נושא שיאפשר מקום וביטוי לדעותיי האישיות והמקצועיות, נושא שיעניין אותי ואת קהל הקוראים. החיפוש אחר הנושא והכתיבה היוו עבורי את האתגר הגדול, וגרמו לי לפתח מקצועי והרחבת אופקיי באופנים שונים - מקורות ברשת, בטלביזיה, בעיתונות, הרגשתי כי אני נחשפת לחומרים רבים ומקצועיים יותר בעקבות מטלה זו. עיון בפוסטים השונים מוכיח לי את ההתקדמות שחלה בי במהלך התהליך, ביכולת הביטוי, בהצגת הפוסט באופן בהיר וממוקד המביא לדי ביטוי את תובנותיי ודעותיי בנושאים מקצועיים ולימודיים.
לשם הכנות, אני חייבת לציין כי לעתים התקשתי במציאת הנושא המתאים והכתיבה המחוייבת בכל שבוע, ואני תוהה האם במטלה זו קיימת חשיבות לכתיבה בכל שבוע? שלעיתים הביאה לידי כתיבה מתוך תחושת חובה, או שניתן לשנותה ולהגדירה למספר פוסטים בסמסטר, האם תהיה לכך השפעה שונה?

לגבי שילוב טכנולוגיה זו בתהליך ההוראה, שהרי זו הייתה מטרתה העיקרית של ההתנסות בכלי זה, בשלושה חודשים האחרונים, התנסתי בבית הספר בשילוב הטכנולוגיה. יחד עם עמיתתי נעמי, הפעלנו תכנית של כתיבה בבלוג לתלמידי החינוך המיוחד, במהלך התקופה נוכחתי ביתרונות רבים של שילוב הכלי בתהליך הלמידה, ראיתי כיצד התלמידים מפתחים את יכולותיהם ושליטתם בכלי במשך השבועות שחלפו, כיצד הביטחון שלהם משתפר משבוע לשבוע בעבודה בכלי, נוכחתי בהשפעת התגובות אחד לשני, התלמידים חיכו לתגובות של חבריהם ונהנו להגיב אחד לשני, ואני מאמינה כי לכלי זה, כמו לכלים טכנולגיים נוספים, ישנם יתרונות רבים בשילוב והרחבה של תהליך ההוראה בכיתה.

לסיכום, הכתיבה בבלוג אפשרה לי להכיר את הכלי מקרוב ולהרגיש בטוחה יותר לגבי שילובו במהלך ההוראה ואני מאמינה כי אמשיך לעשות שימוש בכלי זה בעבודתי.
אני רוצה להודות לנעמי שהייתה לאורך השנה עמית המלווה שלי והגיבה לפוסטים השונים בבלוג, לדר' גילה קורץ, ראש החוג, שחשפה אותי לכלי טכנולוגי זה, ולכל שאר המגיבים לפוסטים השונים שלי.

2 תגובות:

  1. עפרה,
    מדברייך בפוסט זה עולה כי אכן עברת תהליך ארוך מתחילת הכתיבה ועד היום, תהליך מקצועי ובמקביל תהליך אישי פרטי.

    מהכרותי אותך אני מודעת לכברת הדרך הארוכה שעשית בשני המסלולים – המקצועי והאישי – ואני חשה עד כמה הם שזורים זה בזה, כך שהצורך בהפרדה בעת כתיבת הבלוג היתה לא פשוטה עבורך.

    נהניתי לקרוא את הפוסטים השונים, ניכרת בהם ההשקעה בחיפוש עמוק ומגוון של תכנים ויצירת השילוב בינהם, ובכך באה לידי ביטוי היצירתיות הטמונה בך. תמיד מצאתי אותך מביאה נקודת מבט נוספת ואחרת לנושא המדובר.

    לאור ההתנסות המשותפת בבית הספר אני בטוחה כי תעשי בכלי זה שימוש בעבודתך היומיומית ובנוסף, אולי כעת תפתחי בלוג חדש למטרה חדשה ובו תתארי ותשתפי בחוויותייך מהאימהות החדשה...:-)

    מאחלת לך הצלחה רבה בכל המישורים ובעיקר הנאה!
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. נעמי -
    תודה על התגובה המסכמת.
    מודה לך על היותך עמיתה מלווה שלי לאורך פעילות הבלוג.
    מאחלת גם לך הצלחה בההמשך...

    השבמחק