יום שלישי, 7 בדצמבר 2010

על מורים ותלמידים...

לאחרונה נחשפתי לשלושת הסרטונים הבאים -
אשר כותרת המשותפת לכל הסרטונים הייתה - מה שכל מורה היה מת לעשות!!

הסרטון הראשון -



הסרטון השני -



והסרטון השלישי -



שלושת הסרטונים מציגים בעיה קשה עימה מתמודדת מערכת החינוך בכל העולם.
שלושת הסרטונים מעלים קונפליקטים עימם אנו המורים מתמודדים יום יום בשטח - ההתמודדות ההולכת וגוברת עם בעיות משמעת, סמכות המורה הנעלמת, תלמידים אשר מבחינתם הכל אפשרי ומותר, ומולם דרכי ההתמודדות שלנו עם המורים עם בעיות אלו או יותר נכון חוסר דרכי ההתמודדות שלנו המורים עם קשיים אלו, התחושה כי אין בידנו הכלים וכי ידנו כבולות...
לא בכדי כותרת הסרטונים הינה מה שכל מורה היה מת לעשות. אמנם באופן אישי אני מתנגדת לכותרת זו, אך מנגד אני מבינה את הקושי המוצג בכל סרטון.
אכן יהיו כאלו שיגידו שהסרטונים הם מבויימים, אך קשיי המשמעת המוצגים בכל אחד מן הסרטונים מתבססים על אירועים שקורים בשטח ואנו המורים עומדים לא פעם חסרי אונים בהתמודדות עם קשיים אלו.
לצד הקושי בהתמודדות אני מאמינה כי חלק מקשיי המשמעת נובעים מחוסר הרלבנטיות של בית הספר כלפי אותם תלמידים, מהשעמום שנוצר אצל התלמידים בלמידה המסורתית הישנה בעוד שהם כבר שולטים באמצעים טכנולוגים מתקדמים.
מהתנסותי בשטח, כאשר אנו בונים שיעור מעניין, מאתגר, אשר קיים בו שימוש במגוון רחב של אמצעים, טכנולוגיים ואחרים אנו מצליחים להביא את התלמידים לידי עניין בשיעור ועיסוק במטלות שניתנות בשיעור ובהתאם לכך גם להפחית את בעיות המשמעת.
ולגבי הטכנולוגיה גם כאן קיימת משמעות לבניית שיעורים בטכנולוגיה מותאמת ונכונה עבור האוכלוסייה עימה אנו עובדים, לא די בכך שנביא את התלמידים ל"כיתת המחשבים" ונאמין כי בזאת תמו כל קשיינו, גם ובמיוחד בשיעורים אלו עלינו להגיע מכוונים עם שיעורים מתוכננים, בעלי מטרה, הבנה וידע רחב על מנת שהלמידה תהיה אפקטיבית ויעילה.
ולסיום בנימה אישית, אני מאמינה כי המורה בראש ובראשונה מהווה דוגמא אישית עבור תלמידיו, וכאשר הוא מגיב כפי שהוא מגיב בסרטונים הוא מעביר מסר ברור לתלמידיו - אלימות כדרך לפתרון בעיות. לעיתים קרובות אנו מצפים מתלמידנו דברים אשר שונים מהתנהגותנו, אנו מצפים שיגיעו בזמן לשיעור - אך לנו המורים מותר לאחר באופן קבוע, אנו מצפים שהטלפון שלהם לא יצלצל בשיעור - אך שלנו לא מפסיק להפריע, וכדו'...
אותה התנהגות אותה אנו רוצים לדרוש מתלמידנו/ילדנו עלינו להקפיד ולבצע בעצמנו ולא רק כמורים גם כהורים, כמעסיקים, ואפילו כנהגים בכביש...

2 תגובות:

  1. הי עפרה,
    הסרטונים אכן ממחישים מה כל מורה היה רוצה לעשות מדי פעם... - דגש על "היה רוצה" כי בפועל אני רוצה להאמין שזה לא קורה :)
    נושא הדוגמא האישית כפי שציינת חשוב וצריך לבוא לידי ביטוי בכל תחומי חיינו, לא רק כמורים. השאלה היא האם כמורים אנחנו עדיין משמשים כמודל לחיקוי לתלמידינו??? הייתי רוצה להאמין שכן, אבל אני חוששת שכיום המצב שונה... הסיבה? - המורים עצמם? ההורים? התלמידים? לא ניתן להצביע מה קדם למה, אבל כפי שציינת, דוגמא אישית שלנו בהחלט יכולה להוות צעד לשיפור.
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. נעמי,
    אני חושבת שעלינו להמשיך ולאמין כי אנו משמשים מודל לחיקוי לתלמידנו ולפעול על פי אמונה זו.
    חלק מהבעיה לדעתי אכן נעוצה באיכות המורים ועל כך אני מזמינה אותך לקרוא את הפוסט - המחנך בבית הספר.

    השבמחק