יום שלישי, 30 בנובמבר 2010

בלוגים חינוכיים ו- web 2

במסגרת הקורס "שיטות וכלי חיפוש מתקדמים" של ד"ר אלון הסגל התבקשנו לבחור מושג ולכתוב עליו ביישום הויקי, כך שיווצר מילון מושגים.
המושג בו אני בחרתי הינו ווב 2.0.
במהלך כתיבת המושג נתקלתי בסקירת מאמרים שערך סלנט בשנת 2006 בנושא -
השלכות טכנולוגיות ה-WEB 2.0 על תחומי החינוך המתוקשב.

אחד הסעיפים במאמר עוסק בנושא בלוגים חינוכיים וווב 2.0, נושא זה נוגע לי מאוד בימים אלו, הן בהקשר של האוכלוסייה עימה אני עובדת והן בהקשר של עבודת הסמינריון שנעמי ואני עושות.
בפוסט זה בחרתי להציג חלק מדבריו של סלנט תוך התייחסות אישית שלי, חשוב לזכור כי הדברים שסלנט מציג הינם משנת 2006, ויכול להיות כי בחלק מן הנתונים חלו שינויים בארבע השנים שעברו:
* "מורים רבים לא מודעים לפוטנציאל של הבלוגים כאמצעי חינוכי ליצירת עניין אצל תלמידים. מבדיקה שנערכה בארה"ב נמצא כי מרבית המורים המשתמשים בבלוגים כמדיה חינוכית עושים זאת במסגרת הוראת תלמידים מחוננים" - במסגרת עבודת הסמינריון, נעמי ואני מעבירות שיעורים ביישום בלוג לתלמידי החינוך המיוחד. התלמידים שאנו עובדות עימם רחוקים מלהיות כמוגדרים "מחוננים", אך לאחר מספר שיעורים אני כבר היום חשה כי להוראה באמצעות בלוגים קיימת תרומה בעלת משמעות רבה למגוון אוכלוסיות הלומדים. החוכמה היא להתאים את היישום ליכולות ולקשיים של האוכלוסייה. המשך דבריו של סלנט מאשרים את תחושותיי: "כמה ניסיונות שנערכו לאחרונה בארה"ב גילו כי בלוגים יכולים להיות סביבה לימודית מאתגרת גם לתלמידים בכיתות רגילות וגם בחינוך המיוחד. ניסיונות אלו הוכיחו כי בלוגים הם אמצעי הוראה המגבירים את האוטונומיה של תלמידים בכיתה ומעצים אותם במסגרת הלמידה".
* "יצירת בלוגים בכיתה מגבירה את המוטיבציה של התלמידים בחינוך המיוחד כאשר תחושת הבעלות על הידע מתחזקת אצלם" - מעבודתי עם תלמידי החינוך המיוחד בבלוג, אני חשה בחיבור שלהם לעבודה בטכנולוגיה זו, התלמידים חשים כי זהו תוצר שלהם, הם אחראים על עיצובו ותוכנו (במסגרת ההנחיות והתיווך של המורה בשיעור), הם גאים בתוצר, משתפים את ההורים ואת חבריהם ביצירותיהם.
* "העלאת תכנים דיגיטאליים לאינטרנט באמצעות הבלוג מאפשרת להם לשתף את חבריהם בכיתה וליצור למידת עמיתים. תלמידים הלומדים בסביבה שיתופית מבוססת בלוגים מסוגלים ללמד תלמידים אחרים בכיתה – תלמידים עמיתים - ובדרך זו להגיע להישגים, תוך כדי תהלכי העצמה" - במסגרת שיעורי המחשבים שאני מלמדת נוכחתי כי התלמידים אוהבים לעזור אחד לשני ולתרום מהידע שלהם אחד לשני במגוון יישומים טכנולוגיים.
* "התלמידים הכותבים בלוגים בכיתה מגבירים את סקרנותם והתעניינותם בנושאי הלימוד" - בהקשר של משפט זה מעניין מבחינתי יהיה לבדוק שילוב של הבלוג כליווי מקצוע לימוד בכיתה, כאמצעי הוראה לנושא מסויים, האם ומה תהה תרומתו להוראת הנושא. אני מאמינה כי אם העבודה ביישום תבנה באופן נכון ומותאם נרגיש ביתרון של היישום להוראת הנושא.
* "התלמידים הכותבים לאינטרנט מצליחים בעזרת הוראת העמיתים לחזק את כוחות ה"אני" ולהגביר את ביטחונם ודימויים העצמי, וכן לפתח תפיסה חיובית ביחס ל"אני כלומד" - כמורה בבית ספר בחינוך המיוחד, רבים מתלמידי מגיעים לבית הספר חסרי ביטחון עצמי ובעלי הערכה עצמית נמוכה. לעיתים קרובות אני מחפשת את הדרכים הפורמאליות והבלתי פורמאליות להגברת את הדימוי העצמי והעלאת כוחות האני של התלמידים, שני פרמטרים בעלי משמעות רבה בהשתלבות טובה יותר של תלמידינו בבבית הספר, בחברה הסובבת אותם ובחיים מחוץ לבית הספר.
* "ישראל בתחום שילוב הבלוגים החינוכיים נמצאת בשנת 2006 בתחתית הרשימה" - האם חל שינוי בארבעת השנים שחלפו? אינני יודעת עובדתית, אני מאמינה כי חל שינוי, והשינוי יחול ככל שניווכח בתרומה של יישומי ווב 2.0 בלמידה.

אני מאמינה כי יישום ווב 2.0 - בלוגים חינוכיים, יכול להשתלב ולתרום רבות במערכת החינוך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט. אני חושבת כי טמון פוטנציאל רב בשילוב הבלוג במערכת החינוך, תוך הכוונה והתאמה לאוכלוסיות השונות עימם אנו עובדים.
בנוסף לתוצר הלימודי, קיים ביישום זה תרומה משמעותית להיבטים נוספים, כגון: העלאת הדימוי והערכה עצמית, שיתוף בתוצרים, אינטראקציה עם חברים.
כאשר אנו מאפשרים לתלמידים לעבוד ביישומים חדשניים אנו עדים לשיתוף פעולה רב יותר מצידם, כעת לנו המורים נותר ליצוק לתוך היישום תכנים פדגוגיים מותאמים ולהוביל את הלמידה למחוזות רצויים.

2 תגובות:

  1. הי עפרה,
    כשותפה שלך לפרוייקט הבלוג בכתה של תלמידים לקויי למידה, גם אני חשה ממפגש למפגש את כוחו של הבלוג בקרב התלמידים. גם הביישנים וחסרי הביטחון מחכים לשלב הכתיבה. וכפי שציינת, חלק עיקרי בהצלחה או בכשלון של שילוב הבלוג, טמון במידת התאמת מטרותיו והתכנים הפדגוגים לתלמידים.
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. היום לאחר שיעור נוסף בפרוייקט הבלוג, שוב חשתי בתחושת ההתקדמות.
    מדהים לראות את התלמידים לאחר כעשרה מפגשים מתמודדים עם מטלות הבלוג וזקוקים פחות פחות לתיווך שלנו המורים בהתמודדות עם המטלות.
    פרוייקט זה מהווה הוכחה לכך כי אל לנו לפחד מהתנסויות ומשילוב של טכנולוגיות חדשות בארגונים, אלא להפך אנו נוכל באמצעות טכנולוגיות אלו להגיע למחוזות חדשים ולהיות מופתעים מהתקדמות התלמידים שלנו ומהתרומה של הטכנולוגיה להתמודדותם עם קשייהם.

    השבמחק