יום רביעי, 1 בספטמבר 2010

סוף הוא תמיד התחלה

מי מאיתנו לא מדקלמת כמורה את שירה של לאה נאור: "סוף הוא תמיד התחלה", היום שיר זה קיבל אצלי משמעות שונה.

"סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר.
טוב יותר?
רע יותר?
לא יודעת מה יותר.
משהו אחר".

השיר המלא בקישור הבא -
סוף הוא תמיד התחלה

היום ה-1 בספטמבר, הינה סופה של שנת השבתון אליה יצאתי בשנה זו, וסופו של סמסטר שלישי בלימודים, אך כמילות השיר, סוף זה תמיד התחלה - התחלה של שנת הלימודים בתפקיד חדש עבורי, התחלה של סמסטר נוסף ואחרון.
השנה, החלטתי לצאת לדרך חדשה בחיי המקצועיים ולהתחיל וליישם את לימודיי בתואר שני, ואלמד במרכז המחשבים בבית הספר כמורה למחשבים (כן, במערכת החינוך עדיין כך מוגדר התפקיד).
תפקיד חדש זה בא במקביל לסיום סמסטר השלישי בלימודים וההרגשה כי אוכל ליישם חלק ממגוון האפליקציות השונות שלמדתי במהלך שלושת הסמסטרים האחרונים בתפקידי החדש.

תחילת השנה מלוות בכתבות רבות על תוכניות תקשוב במערכת החינוך - עכשוויות ועתידניות, כמורה למחשבים ובעיקר כסטודנטית לתואר שני במגמת התקשוב ולמידה משכו עיני כתבות אלו וברצוני להתייחס לכתבה שפורסמה בגליון אנשים ומחשבים, ובה ראיון עם ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך.
לפני הכל, שמחתי לקרוא כי קיים במשרד החינוך תפקיד כה חשוב ורב משמעות, כולי תקווה כי מעבר לכותרות ושמות יהיה לתפקיד זה גם יישום ומשמעות בשטח.
ד"ר רימון מתייחס בכתבה לשלוש נקודות עקריות:
האחת, תקציבים ותקשוב החינוך. בכתבה הוא חושף כי בכוונת משרד החינוך להשקיע כספים גדולים לתקשוב מערכת החינוך עד לשנת 2012, כן מדובר על עוד כשנתיים. מדובר על תקציב חסר תקדים של כ- 460 מיליון שקלים שיושקעו בתקשוב 220 בתי ספר. בין היתר מדובר על הקמת תשתית פיסית ופדגוגית, אשר יאפשרו להכניס לכל כיתה, עמדת מחשב, מסכים, ותכנים פדגוגים מתוקשבים, בנוסף תמשיך תכנית "מחשב נייד לכל מורה".
השניה, שיפור התדמית של החינוך הטכנולוגי, ע"י עידוד תלמידים ללימוד מקצועות טכנולוגיים וריאליים, פתיחת כיתות מצויינות בהן יושם דגש על לימודים ראליים וטכנולוגיים.
השלישית, איכות המורים. כאשר נשאל רימון לגבי איכות המורים בבתי הספר, שם דגש על בניית תכנית לאנשי היטק שפרשו בגיל צעיר והכשרתם בתגבור החינוך הטכנולוגי.
ברצוני להתייחס לשלוש נקודות אלו. ראשית, לתגבי תקציבים בחינוך. התקבל בי הרושם מכתבה זו, כי שוב אנו עוסקים רבות מדי בתקצוב ובהעברת כספים רבים על מנת לצייד את מערכת החינוך מבחינה טכנולוגית. אך שוכחים אנו לשים דגש (או שמים דגש מועט מדי) על תקצוב של הכשרת מורים ומובילי התקשוב בבתי הספר, על התאמת תכנים, ועל פדגוגיה מתאימה ונכונה לעבודה בכלים חדשניים אלו. נראה כי עדין לא למדנו מנסיון העבר ואנו עדיין מאמינים כי כסף וציוד טכנולוגי חדיש יפתור את כל הבעיות.
שנית, ד"ר רימון שם דגש בכתבה בקשר בין טכנולוגיה ולימודי מקצועות ראליים, בין מצויינות וטכנולוגיה. תקשוב אינה רק לימודי טכנולוגיה, ולתקשוב יש מה והרבה לתרום בכלל מקצועות הלימוד בבית הספר, השאלה היא כיצד? איך? והתאמה נכונה של כלים פדגוגיים שונים. תדמית נמוכה של חינוך הטכנולוגי אינה לדעתי נובעת רק מהקושי בהישגים בתחום הריאלי, אלא מחוסר התאמה של כלל התכנים הלימודיים לעבודה חינוכית ומותאמת עבור תלמידינו.
שלישית, איכות המורים. אכן אני מסכימה עם ד"ר רימון כי בעיית איכות המורים הינה בעייה מערכתית של מערכת החינוך ולאו דווקא מקורה בתחום התקשוב, אך היא לא פעם מחמירה כאשר אנו מגיעים לכל הקשור בתחום הטכנולוגיה. המכללות להכשרת מורים מקבלות מורים בתנאי סף מאוד נמוכים ולא פעם נראה כי כל מי שלא הצליח להתקבל לאחד ממסלולי התארים הנחשקים באוניברסיטאות מגיע ללימודי החינוך מתוך חוסר ברירה ולא מתוך תחושה של שליחות והבנה של כובד משמעות התפקיד. אך בניגוד לד"ר רימון, איני חושבת כי אנשי ההיטק הם אותם אנשים המתאימים להובלת מערכת החינוך, אני מאמינה כי יש בתוך מערכת החינוך אנשים איכותיים ועלינו להכשיר ולעודד אותם להיות שותפים ומובילי מהפכת התקשוב בבתי הספר.

כבוגרת מכללת לוינסקי להוראה, כמחנכת תלמידי חינוך מיוחד כ-10 שנים, כסטודנטית לתואר שני במגמת תקשוב ולמידה, כמורה חדשה ללימודי המחשב, אני חשה תחושה של שליחות ומחוייבות להיות שותפה להובלת מהפכת התקשוב במערכת החינוך, אך חשה כי במקום מסויים מקבלי ההחלטות מעלי אינם רואים את מה שאני רואה וחווה בשטח ולכן הדברים אינם מתקדמים כפי שהיינו רוצים.
קישור לכתבה המלאה:
http://www.pc.co.il/?p=39683&print=1

וסיום בנימה אופטימית -
שנה חדשה יוצאת לדרך ואיתה התחלות חדשות - תפקיד חדש, סמסטר חדש, ועוד...
מקווה אני כי גם במערכת החינוך אחוש בשנה זו בהתחלות חדשות בתחום התקשוב מלבד תקציבים וסיסמאות באוויר, ואוכל להרגיש חלק בשליחות החינוכית ובשותפות בעשייה החינוכית בתחום מערכת התקשוב בבית הספר...

תגובה 1:

  1. הי עפרה,
    לדעתי השינויים יכולים להשפיע בעיקר אם הם באים מבפנים ובמנות קטנות... כך נוכל לעשות את השינוי והמהפכה בקטנה שלנו וביחד, כל אחד בקטנה שלו, נוביל את השינוי - תחושה טובה להיות חלק מקבוצה קטנה המובילה את החדשנות והשינוי - מאחלת לנו להצליח בה!
    ממני
    נעמי

    השבמחק