יום שני, 23 באוגוסט 2010

על הפער הדיגטלי והמגזר החרדי

לפני מספר לילות כאשר צפיתי בתכנית "צינור לילה" בערוץ 10, נחשפתי לסרטון הבא, המתרוצץ ברשת:

"רב חרדי שובר מחשב נייד טושיבה"



הצפיה בסרטון קישרה אותי באופן מיידי למושג אותו למדנו בקורס שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה - "פער דיגטלי". הפער בין אלו המשתמשים בטכנולוגיית המידע ונהנים מפרותיה לאלו שאינם משתמשים בה, מסיבות שונות, מכונה "הפער הדיגיטלי" (דר' חגית מישר טל, מתוך מצגת בקורס).

על פי הגדרה זו אנו מוצאים פערים דיגטליים בין אוכלוסיות, תרבויות, ארצות, עמים וכדו'. בארץ בולט הפער בדיגטלי בין קבוצות אוכלוסייה שונות: דתות ומגזר (ערבים-יהודים), מגדרים (חרדים-חילונים), רמת השכלה, רמת הכנסה, גיל ומוצא.
התחושות שהסרטון עורר בי היו קשות, זעזוע, חוסר הבנה, ומחשבה על עד כמה קיים פער דיגטלי בין אוכלוסיות שונות בארץ.

שיטוט באינטרנט הוביל אותי למידע רב הקיים ברשת בנושא שימושי האינטרנט בקרב המגזר החרדי. במהלך השיטוט נחשפתי למחקר שערך אסף מלחי בשנת 2009 על שימוש במחשב במגזר החרדי. המחקר עוסק בהצגת נתונים אודות מידת תפוצת מחשבים ביתיים בקרב החרדים וכן במאפייני השימוש במדיום זה.

מספר נתונים מעניינים מתוך המחקר:

  • המחשב ורשת האינטרנט הינם החידוש הטכנולוגי הבעייתי ביותר עימם נדרשים להתמודד מנהיגים של הקהילות החרדיות בארץ ובעולם - הסרטון המובא מציג דרך אחת מתוך שלל דרכים בהן בוחרים מנהיגים אלו להתמודד.
  • באופן פורמאלי מאז שנת 2000 אסור האינטרנט בחברה החרדית באיסור חמור, אך על אף האיסור החלו בשנים האחרונות לצמוח יוזמות שונות המגשרות על הפער שנוצר ואף חלק מן הפוסקים והרבנים מתירים החזקת מחשב ביתי.
  • למעלה מ-41% ממשתתפי המחקר העידו כי יש להם מחשב ביתי בבית דבר המעיד על חדירה משמעותית של המחשבים למשקי הבית החרדיים, אך רק 10.3% מחוברים לרשת האינטרנט.
  • השימוש באינטרנט לצרכי פנאי תקשורת ומידע דל ומועט בקרב האוכלוסייה החרדית.
  • גברים עושים שימוש רב יותר בשימוש באינטרנט מאשר נשים במגזר החרדי.

המחקר המלא מופיע בקישור הבא: http://www.moital.gov.il/NR/rdonlyres/377D98DE-B94F-49C4-B784-2F61E8942B85/0/internetharedim.pdf

לצד שימוש הולך וגובר וחדירה איטית של המחשב הביתי, רשת האינטרנט ושימושיה השונים למגזר החרדי הפער עדיין קיים.

תגובות שונות של מנהיגי המגזר מובילים למגוון רחב של התייחסויות - החל מהסכמה להכנסת המחשב לבית וכלה באיסור חמור וקביעות קשות לגבי השימוש באינטרנט ובמחשב, כגון: הרב יהושע שפירא על סכנת האינטרנט: "הנני סבור שהגלישה באינטרנט היא דבר מסוכן העושה שמות בקרב מחננו, מפילה רבים וטובים אל תהומות הטומאה הגרועה והבזויה ביותר, מלפפת אותם בכל מיני כיעור ומייאשת מכל תיקון ותשובה".
תוכניות שונות לצמצום הפער הדיגטלי בעולם והארץ פועלות כבר מספר שנים, אני מאמינה כי יקח זמן עד שתוכניות אלו יכנסו לפועל במגזר החרדי ויהיו בעלי השפעה רחבה כל עוד מנהיגים רוחניים ינהגו כפי מוצג בסרטון זה ובסרטונים נוספים בסגנון הרצים היום באינטרנט בדבר סכנות ואיסורים בשימוש באינטרנט.

כמו בכל השינוי אשר אותו מוביל הדור הצעיר, גם במגזר החרדי הדור הצעיר הוא זה שיוביל את השינוי המיוחל בתחום הטכנולוגי. ולצד מורת רוחם של מנהיגים רבים במגזר זה, העולם הטכנולוגי נכנס ויכנס יותר ויותר לשימוש במגזר זה. הדור הצעיר של היום הוא זה שיהיה דור המנהיגים בעתיד והוא זה שיוביל את השינוי.

כמו בכל העולם עדיין ישארו קבוצות שמתנגדות לשימוש במחשב ובאינטרנט מסיבות שונות, אך אני מאמינה כי קבוצות אלו יהוו מיעוט מין האוכלוסיה, גם בקרב המגזר החרדי, ובעוד מספר שנים (בתקווה שלא רבות) נוכל לחזות כיצד הפער הדיגטלי מצטמצם ולצפות בסרטונים בהם מנהיגים המגזר החרדי מעודדים שימוש במחשב נייד!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה