יום שלישי, 17 באוגוסט 2010

גלובליזציה והשפעותיה

בשיעור האחרון בקורס של דר' חגית מישר טל נחשפתי למושג חדש ומרתק בעל משמעות רבה ורחבה -
גלובליזציה
הערך גלובליזציה מוגדר
בויקיפדיה: "כהתרחבות של הקשרים הפוליטיים, תרבותיים וכלכליים, בין מדינות, חברות ויחידים באופן היוצר שילוב של כלכלות, תרבויות ותנועות פוליטיות מכל העולם. מוצרים, בני אדם, כסף וטכנולוגיה חוצים גבולות לאומיים בקצב מהיר. תופעה זו גורמת ליצירת קהילה רחבה המשולבת בשוק אחד".
חלק מדבריה של דר' מישר טל שהוצגו בשיעור:
אנו חיים כיום בעידן אשר בו העולם הופך ליותר ויותר גלובלי, זהו תהליך בעל השפעות בהיבטים שונים.
מבחינה כלכלית, זהו תהליך הנובע ממנגנון קפיטליסטי, בו קיים צורך מתמיד בהתרחבות וחוסר סיפוק רק בשווקים המקומיים. תהליך זה הינו בעל השפעה על תחומים רבים בחיינו, כגון, התפתחות התעבורה, פיתוח חברות בינלאומיות, הגירה בעבודה ועוד...
מבחינה פוליטית, נושאים עולמיים דורשים שיתוף פעולה בין מדינות שונות, תהליך אשר יוצר החלשות במושג ה"לאום" בעיני האזרחים החדשים במדינות.
מבחינה תרבותית, תהליך של "אמריקניזציה", היוצר תרבות בינלאומית אחידה. טשטוש הייחודיות המקומית גורם לביטול התרבות האישית. התיירים הם אלו המרווחים מתהליך זה, הנוודים לעומתם המפסידים.
במהלך השיעור התפתח דיון בנושא: גלובליזציה - האם זה טוב או רע?
הסרטון הבא ממחיש עד כמה העיסוק בנושא קיים בכל קצוות תבל -
Globalization--good or bad ?



הסרטון מציג דיון בשתי שאלות:
האחת, מהם יתרונות הגלובליזציה?
אומות יכולות לעזור אחת לשניה ולהרוויח מכך...
גלובליזציה מציעה לנו שפע של אפשרויות במחיר נמוך.
קל יותר לקנות מה שאנו רוצים במחיר מוזל.
השניה, האם יתרונות אלו ישפרו את חיינו, ומהם הדברים הניזוקים מהגלובליזציה?
מחיר הנפט הנשלט ע"י ארגון OPEC עולה בכל שנה ושנה ובהתאם גם מוצרים הקשורים לכך.
הגלובליזציה הורגת את התרבות המקומית, והדוגמאות המובאות בהקשר זה הן - שפת האנגלית משתלטת על העולם ושפות אחרות נעלמות, תרבות אכילת ה"פאסט פוד" משתלטת על המזרח והנזק גדול.

כאשר עלתה לאוויר השאלה בכיתה האם גלובליזציה זהו תהליך טוב או רע? ללא מחשבה נזרקה מפי התשובה - טוב !!!
מחשבה נוספת והדיון בכיתה העלו את היתרונות והחסרונות של התהליך.
יתרונות - הגלובליזציה הובילה להיווצרות של חברות ושיתופי פעולה בינלואומיים וכן לעצמאות רבה יותר של אנשים. ובמחשבה רחוקה ואופטימית, גלובליזציה יכולה להוביל לשלום עולמי בין מדינות.
חסרונות - קיימת החלשות של מדינת הלאום, החלשות של הדמוקרטיה, אי יציבות פוליטית והחלשות של מדינות. טשטוש של התרבות הייחודית המקומית, קיימת טענה כי אנשים הופכים לאחידים וזהים.
האופטימיות שבי לוקחת אותי למקום בו אני רואה את תהליך הגלובליזציה כתהליך בעל חשיבות ויתרונות רבים. אם נדע לשמור על ייחודיותנו בתוך תהליך זה נוכל רק להרוויח ממנו.
ובתוך כל התהליך, עוד לא דיברנו על השחקנית הראשית - הטכנולוגיה! הטכנולוגיה מהווה בעצם את התשתית והבסיס עליו מתקיים העולם הגלובלי. הגלובליזציה והטכנולוגיה צועדות יד ביד אחת לצד השניה. התפתחות הטכנולוגיה מהווה אחד היתרונות החשובים בתהליך הגלובליזציה ויש ביניהן קשר והשפעה ישירה.
בפוסט זה חשפתי ונחשפתי מבעט למושג כה רחב ובעל השפעות רבות ונוספות על תחומים רבים בחיינו...

תגובה 1:

  1. הי עפרה,
    אכן כפי שציינת לגלובליזציה פנים רבות, בהמשך לדברים שכתבת ובהמשך לנאמר בשיעור היום, נראה לי כי לא ניתן יותר לדבר במשמעות של טוב או רע... זה כאן, וזה קורה, וזה כבר חלק מאיתנו... וכפי שציינה נעמי בורנשטיין היום בקורס, אולי כעת השאלה צריכה להיות מה עושים עם זה... לאן מתקדמים מכאן, איך משפרים את חיינו בעזרת הגלובליזציה.. וכפי שציינת בסוף דברייך, לטכנולוגיה תפקיד מרכזי, ואשרי לנו להיות חלק מכך...
    ממני
    נעמי

    השבמחק