יום שלישי, 11 במאי 2010

רשתות חברתיות - בעד ונגד!

"מנהל בית ספר בניו ג'רסי מבקש מהורים לאסור על ילדיהם שימוש ברשתות חברתיות..."

בנג'מין פרנקלין, מנהל בית ספר בניו ג'רסי (המקביל לחטיבה אצלנו), שלח לפני כשבועיים מיילים להורי התלמידים הלומדים בבית ספרו בהם ביקש להפסיק את הגלישה של ילדיהם ברשתות החברתיות השונות ובכך בעצם קרא לחרם על רשתות אלו.
פרנקלין, ידע כי הכרזה זו תיצור גלים רבים ואכן התקשורת בארה"ב עסקה בכך, כפי שניתן לראות בסרטון זה ובסרטונים אחרים הנמצאים ברשת.
פרנקלין טוען כי ברשתות החברתיות קיים הרבה רוע מצד הילדים ובתי הספר עסוקים בעימותים חברתיים המתרחשים בהן. הילדים, שהינם רק ילדים, לא מודעים לכוחה של המילה הנכתבת ומופצת לכולם ברשת. לטענתו סכנות רבות טמונות ברשת ונושאי אלימות שונים מקבלים עוצמה רבה באמצעות כלים אלו.
פרנקלין קורא להורים להיות מעורבים במה שילדיהם עושים ברשת באמצעות תוכנות שליטה, מעקב וכניסה לחשבונות הילדים, עד לרמה בה ההורים יוכלו לקרוא כל מה שילדם יכתוב.
בנוסף הוא קורא להורים להוציא את המחשבים מחוץ לחדר הילדים ולהניחם במקום מרכזי בבית, כך שהילדים לא יכולו לגלוש בשעות כה מאוחרות של הלילה מבלי ידיעת ההורים.
את המייל המלא ניתן לקרוא בקישור הבא:

NJ Principal Asks Parents To Ban Social Networking

ברצוני לשתף אותכם בחוויית הפייסבוק שלי שהיא הרשת החברתית בה אני חברה.
לפני כשנתיים החלו תלמידיי בכיתה (אז כיתות ח') להציק ולשאול "מתי כבר אפתח חשבון בפייסבוק" אז הכרתי את הפייסבוק רק מסיפורים. סירבתי בתוקף בטענות כי אני לא אהיה "חברה" של תלמידיי ברשת, בנוסף, נשמע לי לא הגיוני ולא נכון להפוך את קשריי החברתיים לוירטואליים וטענתי בתוקף כי אין הצדקה לכלי זה. אני מאמינה כי אם מכתבו של פרנקלין היה יוצא באותה תקופה הייתי מאמצת בחום את דבריו...
חלפו כשנתיים מאז, ולימודי התואר השני הם שהחלו לעשות את השינוי בגישתי לרשתות החברתיות. פתחתי חשבון בפייסוק, אמנם אני פעילה בו באופן מועט, אך כיום אני מאמינה ביכולות של כלי זה ויודעת להצביע על יתרונות הטמונים בו.
אחת מהעבודות שהגשתי בתואר (יחד עם נעמי פורת שותפתי) אף עסקה בתרומת הכלי ללמידה. לאחר קריאת ספרות וחקירת הנושא הגענו לתובנה כי לא ניתן להתעלם מכלי זה בשילובו במערכת החינוך וטמונות בו אפשרויות רבות ללמידה לצד התמודדות עם הסכנות הקיימות, כפי שמזהיר פרנקלין. אכן, אינני מתעלמת מדבריו ואף מודעת לנכונותם, אך אני טוענת כי עלינו להתמודד עם הסכנות הטמונות ברשתות החברתיות ולא לנקוט עמדה של איסור והימנעות (שלא תעזור לנו כלל בעמידה מול הנוער כולו).
אני מאמינה כי כדי שבית הספר ימשיך להיות רלבנטי עבור לומדיו עליו להתחדש ולהשתמש בכלים טכנולוגיים חדשניים, כלים אשר הלומדים גם כך נמצאים בהם, למה לא להשתמש בהם ללמידה?

לסיום ברצוני להציג עמדה נוספת הסותרת את דבריי הטוענת כי ברגע שנשתמש בכלי רשתות החברתיות ללמידה, יברחו ממנו תלמידנו והוא יפסיק להיות רלבנטי עבורם?

אשמח לשמוע את דעתכם בנושא...

3 תגובות:

  1. הי עפרה,
    כמו תמיד, נהנתי לקרוא את הפוסט הנוכחי, ולהתחבר לשאלות ולתהיות...
    בזמן קריאת הפוסט נזכרתי בעבודה שהכנו ובמאמרים השונים שקראנו, נזכרתי בדבריו של אברום רותם, וכשניסיתי לחזור אליהם דרך האתר שלו מצאתי את הפוסט שכתב בנושא "פייסוק וחינוך: הילכו שנים יחדיו בלתי אם נראו?"http://avrumrotem.blogspot.com/2010/03/blog-post.html
    וגם הוא, בפוסט זה מסכים שכעיקרון ניתן לשלב את הפייסבוק בלמידה אולם בהמשך הוא מביא נימוקים שונים מדוע אולי לא... - מבולבלת?? גם אני... :>) ובהמשך, בתגובות לפוסט שלו מובאים דברי חכמים נוספים, חלקם לטובת השילוב וחלקם נגד שילוב הפייסבוק בלמידה... כך שנראה לי שהשאלות עדיין תלויות באויר, וישארו כך עוד זמן רב...

    לדעתי הפייסבוק הוא כלי חזק, הוא אוסף אליו את הילדים, ויכולים להיות לו גם שימושים חינוכיים / הוראתיים, אבל אני בכל זאת חושבת שצריך להשאיר אותו בתחום החינוך הלא פורמלי... וככזה, חייבים לפקוח שתי עיניים ולשים לב לילדינו ולדרך ההתנהלות שלהם שם אולם להשאיר להם את המרחב הזה... שישאר לשימושים האחרים, שכן לדעתי, אם נהפוך את הפייסבוק לכלי למידה - מהר מאד הוא יאבד מזהרו והילדים יחפשו כלי אחר לשימושם הפרטי...
    ומדוע קראתי לו "לא פורמלי" - שכן מכל אינטראקציה המתרחשת שם הילדים לומדים ומעשירים את עצמם, הלמידה השיתופית המתרחשת בפייסבוק היא עצומה גם בלי התערבות המורה

    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. אני מסכים איתך שיכולה להיות תרומה ללמידה ברשתות חברתיות. מנהל בית הספר הזה הוא ההוכחה החיה לחוסר הרלוונטיות של בית הספר לחיי התלמידים. לא בשל התנגדותו לפייסבוק, אלא, בשל העובדה שהוא מודה בפה מלא שתלמידיו מביאים בעיות חברתיות שעולות שם והוא אינו מסוגל לתת להם מענה.

    השבמחק
  3. מסכימה עם דעתך באשר לנקיטת עמדה של איסור והימנעות. האם באמת אותו מנהל חשב שבאמצעות האיסור הוא ישיג את מטרתו ? ההיפך הוא הנכון. ההתמודדות הנכונה צריכה להיות לדעתי באמצעות הסברה והנחיה נכונה לנוער, תוך שימוש ביתרונות שיש ברשתות חברתיות ללמידה. באשר לרלוונטיות של בתי הספר - הפחד משינוי ומדבר חדש מובן אך יחד עם זאת, ההתעלמות ואי הרצון להתנסות דווקא הם שיהפכו את בתי הספר ללא רלוונטיים.

    השבמחק